Koud ... brrr ... koud ... veel dieren & schitterende natuur!

18 juli 2018

Koud ... brrr ... koud ... veel dieren & schitterende natuur!

We zijn drie dagen in Denali NP en meteen de eerste dag zien we een zwarte beer en later nog een Moose met jong! Kijk dat is nog eens boffen. Helaas begint daarna de regen en kou en had ik al verteld dat we gingen kamperen in Denali? ;-)

Terwijl de hittegolf Nederland bereikt, lig ik te verkleumen in mijn slaapzak, brr. Het schijnt sinds 1987 niet zo koud en nat geweest te zijn in de zomer. Kijk ik hou natuurlijk wel van unieke ervaringen, maar deze had ik graag aan me voorbij laten gaan.

Dan maar vroeg op en lekker warm douchen nog voor het ontbijt. Deze tweede dag gaan we diep het National Park in. De meest schitterende uitzichten wisselen elkaar af, als het weer opklaart en de mistwolken verdwijnen. In de verte zien we een roedel wolven spelen en een rode vos steekt de weg over. Bij onze eindbestemming maken we een tocht naar de rivier, we krijgen nog instructies wat te doen om Grizzlies op afstand te houden. Klappen, zingen, hard praten ik weet niet wat hielp, maar geen Grizzly gezien haha.

Later zien we op de terugweg een blonde stip in de verte en dat blijkt een Grizzly te zijn. Nog wat eekhoorntjes, kariboes (eentje heel dichtbij) Gyr Falcons en dan zit het wild life van dag 2 erop. Tenminste als we de hard snurkende Grizzly in de bus niet meetellen dan 😜

Nou dat had ik net iets te vroeg getypt, want in de verte wordt een mama Grizzly met twee pubers gespot, wow wat een top dag! Kijk dat maakt de kou van vannacht meteen beter. Het zonnetje schijnt flink, dus hopelijk dag 3 in de zon.

Twee van onze groep denken een beer te spottend, de bus gaat volop de rem, blijkt het een bosje te zijn hahaha. Iedereen alert en daarna liggen we in een deuk.

Dag 3 begint wederom in de kou, maar de rest van de dag schijnt de zon volop.

Marjan en ik beginnen vroeg vandaag, want wij willen graag hiken. We beginnen met Horseshoe lake trail, waar we in redelijk tempo lopen en genieten van de mooie weerspiegelingen. We lopen door, omdat de bus hier maar om het uur komt en wij willen nog gaan ‘klimmen’ een uurtje verderop. De bustocht er naar toe is weer prachtig, want Mt McKinley is helemaal te zien en dit gebeurd niet vaak. Ook zien we onderweg nog een bullmoose met vrouwtje en jong, met grote passen stapt hij door het water.

Als we uitstappen bij Savage River is er ons verteld dat we ons water kunnen bijvullen, dit hebben we hard nodig voor de flinke klim die we willen maken. Helaas klopt de informatie niet en mijn water is bijna op 😬. Dan een stukje terugliften naar de laatste halte. Er stopt een gezin met een super gave kleine camper, die zelf door Alaska trekken. We worden meteen begroet door de twee honden en als we vertellen van het water, zeggen ze dat zij genoeg water hebben. Met gevulde flessen worden we weer afgezet bij het begin van onze trail. Echt super aardige en relaxte mensen. Wel kijkt de man ons een beetje bezorgd aan als hij hoort dat we gaan wandelen zonder bearspray. Super alert en al roepend en klappend maken we een schitterende klim, waarbij we uitkijken over de rivier, rotsformaties en besneeuwde bergtoppen. Wow wat een uitzicht om bij te lunchen!! Wel letten we op dat er geen beer aankomt, maar ja waar zouden we dan naar toe moeten zo hoog op de berg?!?

Gelukkig zonder ontmoeting terug naar beneden naar de rivier en de derde tocht is bij mountain view trail. Ja de naam zegt het al, weer een geweldig uitzicht en heerlijk relaxen we met onze voetjes (af en toe) in het ijskoude gletsjerwater.

De dag eindigt straks nog bij de bus van Into de Wild en een bierproeverij of zoiets.

Jullie horen het vast in het volgende verhaal.

Liefs Yvonne

1. Pap en mam:
    19 juli 2018
    Tja wat jij geweldig vind daar denk ik (mam) toch anders over. Echt een kind van je vader. Hopelijk houden de grizzlyberen niet van jullie gezang en blijven ze op afstand.
  2. Pap en mam:
    19 juli 2018
    De foto's daarentegen vinden we prachtig.
  3. Ingrid:
    Wauw!! Prachtige foto’s!
  4. Neelke:
    19 juli 2018
    WoW, wat mooi. Geen bearspray.... maar heb je wel ontdooispray mee? Of zou hard zingen de kou misschien ook op afstand houden?
  5. Yvonne:
    19 juli 2018
    Gelukkig heb ik net een fleecedeken kunnen scoren, dus dat moet goed komen 😃. Beter dan ontdooispray haha.
    En ja ik denk dat papa het hier leuker zou vinden dan jij mam 😉
  6. Dirja:
    19 juli 2018
    Wat een leuk verhaal weer!! Wat gaaf een zwarte beer, genoeg alweer gezien zo de eerste dagen. Jammer dat het zo koud en nat is, hopelijk gaat dit snel over in een lekker zonnetje. Heel veel plezier en ik kijk weer uit naar je volgende verhaal.

Xx
  7. Amy van Pelt:
    19 juli 2018
    Wat fijn om te lezen dat er van die lieve mensen bestaan, die gewoon hun drinken met jullie delen!
    Mooi verhaal weer, gelukkig niet TE spannend 🐻🙈

Ik kijk weer uit naar je volgende (hopelijk zonnige) verhaal.
    X Amy
  8. Ine:
    19 juli 2018
    Ik snap jouw mam wel hoor. Wat ben jij toch een adventure girl... Ben blij te lezen dat je zo'n mooie tocht hebt gemaakt en dat je de grote "vrienden" op afstand hebt gehouden.
    Niet te mooi zingen he want wellicht houden ze daar van. Enne ik probeer wat warmte jullie kant op te sturen.. enjoy. en prachtige foto's. x Ine
  9. Noortje:
    Veel plezier nog en veel plezier met de kou ik mis tante Yvonne Xx Bette❤️
  10. Anneloes:
    19 juli 2018
    Ziet er fantastisch uit Yvonne! Op de foto's is te zien dat je het naar je zin hebt😉
    Geniet en ik ben benieuwd naar je volgende verhaal!
  11. Nettie:
    19 juli 2018
    Mooi verhaal en prachtige foto's.
    Het is maar goed dat het niet zo warm is als hier. Dat loopt beter ;-)
    Succes met je deken vannacht.
  12. Yvonne:
    20 juli 2018
    Gelukkig weer volop zon en het is zeker genieten hier. Dadelijk een riviertocht met kano en slapen in the wild. Leuk jullie reacties allemaal! X