IJsklimmen, gletsjerhiken, lauwe curry ... en een Dr Seuss feest! ​

30 juli 2018 - Wrangell, Alaska, Verenigde Staten

IJsklimmen, gletsjerhiken, lauwe curry ... en een Dr Seuss feest!

We kunnen een beetje uitslapen, want om 9.00 hoeven we pas bij de brug te zijn, om opgehaald te worden voor Ice Climbing.

Ik wordt om 5.30 al wel wakker en als ik de stromende rivier hoor, loop ik toch maar naar het buiten toilet. Als ik net op weg ben zie ik een rode vos rondsluipen bij onze tentjes. Hij is niet bang, maar wel oplettend. Hij is opzoek naar kleine restjes eten en gaat zo alle tentjes en verderop de campers af. Slim beestje die vos 🦊.

Om 9.00 stappen we met achten in het busje, maar het blijkt de verkeerde bus te zijn haha. Daar komen we achter als er een ander busje aankomt rijden, met echt van die ‘outdoor live-life-to-the-max types! Lacherig en enthousiast stappen we over, we hebben er allemaal zin in. Drie van onze groep hebben gekozen voor een half day hike, twee voor een full day hike en wij met zessen gaan ijsklimmen op de gletsjer van Kennicoth.

Eerst wordt al onze ‘gear’ aangemeten: speciale klimschoenen, crampons, een klimharnas, een helm en handschoenen.

Alles wordt aan de tas geknoopt, want eerst is het nog wel een uurtje lopen naar de voet van de gletsjer. Onderweg zie je goed hoe snel de gletsjer al gesmolten is. Het lijkt wel een maanlandschap van zand, maar eronder zit nog wel ijs verstopt. Het ijswater neemt natuurlijk veel stenen en zand mee van de bodem, wat dan tijdelijk weer bevriest en ontdooit. Het blijft een bizar gezicht, gisteren toen we er overheen vlogen was het helemaal duidelijk te zien.

Na een mooie tocht komen we aan bij de gletsjer, waar we onze schoenen omwisselen. We krijgen uitleg over hoe te lopen op gletsjerijs, zodat er geen ongelukken gebeuren. Als we aangekomen zijn bij onze eerste klimplek, gaan we eerst even wat eten, terwijl onze gidsen Matt en Sarah de klimtouwen klaar gaan hangen. Als alles vastzit komen ze over de rand al abseilend naar beneden. Wat een top baan hebben die gidsen hier, als ik nog eens begin twintig was dan wist ik het ook wel 😃🧗🏼‍♀️!

Eindelijk gaat het voor ons dan ook beginnen, Sarah klimt voor terwijl Matt de techniek uitlegt. Je slaat met je ice tools (‘pikhouwelen’) eerst in het ijs en dan schop je met je schoenen met crampons recht in de ijswand. De kracht moet meer vanuit je benen komen, dan is het ‘lichter’. Hoewel de ijswand heeft stukken die echt keihard zijn, daar moet je flink inhakken om wat grip te krijgen. De eerste wand gaat loodrecht omhoog en heeft een soort overhang, pfff dit is wel een workout hoor, maar wat super gaaf om zo loodrecht een ijswand op te klimmen. Bij de eerste poging komt ik op een ijzig stuk vast te zitten. Ik krijg zowel met pikhouwelen als crampons niet meer in het ijs getikt. En ik maak dan ook een mooie swing op de wand. Toch nog effe doorzetten, maar als de verzuring en kramp toeslaat, abseil ik naar beneden. Toch mooi voor een eerste poging 😃. Na een krachtreepje en korte rust, probeer ik het ander stuk op de wand. Deze begint iets rustiger, maar dan moet je ook bijna bovenaan een kleine overhang over. Mijn techniek gaat steeds beter en na het klimmen, stoeien met de harde wand én de overhang (waar ik uiteindelijk mijn armen flink heb moeten gebruiken), kom ik uiteindelijk helemaal boven, yeah!!! I dit it!! Met een big smile en waarschijnlijk een beetje blauwe knieën (ja ijs geeft niet mee hè 😜) abseil ik weer naar beneden. Iedereen maakt foto’s en moedigt elkaar aan. Wat een belevenis zo op een gletsjer.

Dan is het tijd voor een nieuwe klimplek en wat warms, want als je stil staat is het soms behoorlijk fris. Het waait flink, maar gelukkig is het droog. We kunnen kiezen uit koffie, thee, cider of warme chocolademelk. En tijdens onze pauze zet Matt de volgende uitdaging klaar. We gaan eerst abseilen in een Moulin (gat in de gletsjer, waar een onderstroom zit) en daarna klim je er zelf weer uit. Het is een serieus praatje van te voren, want als je ongezekerd hierin valt, stroom je onder de gletsjer en dan wordt je ‘part of the glacier) 😳😬. Dus je mag niet te dicht bij de randen staan als je gaat fotograferen.

Je moet zelf goed inschatten tijdens het abseilen, wat je weer omhoog kan klimmen, want niemand kan je naar boven takelen. Tenminste dat is niet de bedoeling. De commando’s Stop - Climb worden gebruikt, de commando Rescue mag niet gebruikt worden 😜. Nou ja dan moet je toch gewoon klimmen zegt Matt.

Je daalt af en bijna beneden zie je een super blauwe wand, een brug en gaten, uitgesleten door het ijswater. Als ik benden sta roep ik ‘stop’ en daarna ‘climb’. Ik denk dat Matt tegen mij ‘hold on’  zegt. Dus ik sta beneden om mijn gemak alles te bekijken, als de groep roept dat ik moet klimmen. Matt had namelijk ‘climb on’ geroepen 😂😂.  Als een volleerd ‘Spider-Man’ klim ik uit het gat haha.

Het is gaaf om anderen in het gat te zien verdwijnen en weer tevoorschijn komen.

Hierna zit het klimmen erop en beginnen we aan de gletsjertocht en de hike terug naar het busje.

Onze actieve overwinningen moeten natuurlijk gevierd worden in de lokale kroeg met een biertje. Maar als we onze vlucht van gisteren staan af te rekenen (ja dat moest nog, foutje in de planning 😉), zegt die vrouw daar dat ze telefoon heeft gehad van onze gids, dat we over 20 min curry eten. Hè dat was niet afgesproken, dus één van ons belt terug dat we eerst een biertje doen en dat we iets later komen. In de lokale kroeg ‘Golden Saloon’, blijkt het later op de avond een dolle boel te worden.

Maar eerst een biertje en teruglopen naar onze kampeerplek. Het regent dat het giet en kletsnat komen we aan. Omdat het nergens overdekt is eten we onze lauwe curry maar snel op.

Marian, Jeroen en ik besluiten terug naar de kroeg te lopen. Een kwartier later schuiven we bij een gids en een Israëlische backpacker aan. Tijd voor wat biertjes, leuke gesprekken en de band speelt goed. Wel snoeihard, maar dat mag de pret niet drukken. Zeker niet voor alle verkleedde mensen hier, het lijkt wel carnaval!! Één man loopt zelfs alleen rond in zijn onderbroek 😳😂. Het blijkt een Dr Seuss feest te zijn. Kijk nu snappen we de outfits beter. Het is een redelijk dolle avond en rond twaalf uur vertrekken we weer, naar onze tent, morgen een lange busreis.

Yvx

1. Nettie:
    30 juli 2018
    Ik moest even een paar dagen bijlezen. Wat een mooie verhalen en foto’s weer. Heerlijk genieten weer!
  2. Anneloes:
    30 juli 2018
    Tof Yvonne, ziet er uit als een prachtige reis. Veel plezier nog!
  3. Pap en mam:
    31 juli 2018
    Ik had een hele andere voorstelling van je reis door Alaska. Ik dacht je gaat daar de natuur in om planten en dieren te bezichtigen. Maar dit is ook leuk maar wel zwaar. Nog een fijne vakantie maar doe voorzichtig. xx pap
  4. Ine:
    31 juli 2018
    Whow Yvonne ben jaloers op jou kracht en geen hoogtevrees hebben. Wat fantastisch dat je het gered hebt en ach die blauwe knieën zijn niet ongewoon na een goede Workout.. prachtige en stoere foto’s! En wat zullen die biertjes lekker gesmaakt hebben na zo’n overwinning. Liefs
  5. Ingrid:
    31 juli 2018
    Wat gaaf zeg!! Echt stoer!
  6. Yvonne:
    31 juli 2018
    Pap en mam: het is hier ook mooie natuur en dieren hoor!
    Nettie, Anneloes en Ingrid: Bedankt!
    Ine: ja blauwe knieën zijn wij wel gewend hè 😜
    Yvx
  7. Dirja:
    31 juli 2018
    Het is daar zo mooi!! Gaaf dat je bent gaan ijsklimmen. Dat biertje heb je meer dan dik verdiend. Geniet weer volop verder en ik geniet ook weer een beetje mee 😉. Xx
  8. Neelke:
    5 augustus 2018
    Geweldig! En erg blij dat je geen 'part of the glacier' bent geworden....