Een gesloten raam, een blije rivier, potholes en ... een vleugje Soweto!

4 januari 2020 - Dubai, Verenigde Arabische Emiraten

Een gesloten raam, een blije rivier, potholes en ...  een vleugje Soweto!

Onze Panorama route begint bij Gods Window, maar helaas zoals ze hier zeggen, zijn de gordijnen nog dicht 😂. We kijken namelijk tegen wolken en mist aan op deze hoogte. Toch is de wandeling er naar toe lekker fris en we zijn in beweging.

De tweede stop is bij de Potholes (grote gaten die door de rivier zijn uitgesleten), waar het zonnetje flink schijnt. Na wat wandelen koelen we onze voeten af in het aangename rivierwater, heerlijk!

Bij de derde stop worden we beloond met schitterende uitzichten over de Blyde Rivier, nou hier worden we zelf ook wel blij van!

De reis verder is vooral lang, we komen dan ook laat aan in onze prachtige accommodatie met privé huisjes.

Het is de laatste avond dat we samen eten en sluiten de avond gezellig af in de tuin met een drankje.

De volgende ochtend begint goed met een lekker ontbijtje en een zonnetje. Tijd om iets van Johannesburg te zien en dan met name Soweto. We beginnen bij het Fort waar ook de gevangenis was waar Nelson Mandela voor Robbeneiland heeft gezeten. We lopen over het Freedom Path en nemen een kijkje in het Supreme Court wat deels is ingericht als museum. Hier krijgen we al de eerste foto’s en kunstwerken te zien ten tijde van Apartheid. Na een uitzichtpunt over Johannesburg en het Gandhi plein, gaan we naar Soweto. De eerste stop hier is bij het Hector Pieterson Museum, wat gaat over de anti-apartheid studentenopstand in 1976. De verhalen die ik nog ken van boeken in mijn middelbare school tijd, komen hier schrijnend tot leven. Een heftig stukje geschiedenis, waar je als Nederlandse toch met gemende gevoelens rondloopt. Rondom Kaapstad vonden wij en anderen het leuk dat het Afrikaans zoveel overeenkomsten heeft met het Nederlands. Hier in Soweto krijgt dat natuurlijk een andere lading. Toch zijn de mensen hier vrolijk en we worden vriendelijk begroet op straat. Je ziet hier volop streetart en het is een kleurrijk gezicht. Wij blijven met onze gids in de buurten van de middenklasse, waar we ook lekker lokaal gaan lunchen.

Na een laatste stop bij de bekende gekleurde torens gaan we op weg naar het vliegveld.

De geweldige, diverse en gezellige reis door Zuid Afrika zit er al weer op. Wat een ervaring om de feestdagen zo door te brengen!

Bedankt weer voor het meereizen en de leuke en lieve reacties. Tot de volgende keer op weer een andere plek op onze mooie aardbol!

Veel liefs, Yvonne 😘

1. Neelke:
    4 januari 2020
    Dankjewel dat ik met je mee mocht reizen. Ik heb genoten van de reis. 😘
  2. Ingrid:
    4 januari 2020
    Wat een gave reis was dit!! Leuk om mee te lezen!
  3. Nettie:
    4 januari 2020
    Super Yvonne. Ik ben benieuwd naar het fotoalbum.
  4. Ine:
    4 januari 2020
    Goede reis terug yvke.. en het was super leuk om je weer te volgen en iets mee te krijgen van je mooie reis. 😘
  5. Jeannebogaerts:
    4 januari 2020
    Het was heel leuk om te lezen en mee te genieten.Goede terugreis