De grens over, een jagershut, een BBQ, een kopermijn ... en een schitterende vlucht!

29 juli 2018 - Wrangell, Alaska, Verenigde Staten

Met wat stramme kuiten sta ik op na onze lange hikedag. Het valt mee, maar vandaag lang in de bus, want we rijden naar Chistochina. We gaan de grens weer over terug naar Alaska en onderweg stoppen we bij de ‘International Bounderies’ daar kun je met één voet staan in Yukon (Canada) en de andere in Alaska (USA). Natuurlijk worden daar foto’s van gemaakt 😊. Er staat een mooi bord met daarop ‘We’ve got bigger problems then mosquitoes!’ Maar daar ben ik het niet mee eens, aangezien ik net door zo’n nasty little sucker in mijn ooglid (of all places) ben geprikt!?! Ja daar smeer ik natuurlijk geen DEET, het zijn nog slimme krengen ook 😕.

Cindy en ik zitten gezellig achter in de bus met genoeg beenruimte voor onze stramme spieren. We lachen en slapen heel wat af en zo vlieg de tijd voorbij. Laat in de middag komen we aan in een geweldige plaats met allemaal houten huisjes. Elk huisje heeft een thema en ik slaap met Marian en Mariska in de ‘Huntershut’. De oude pistolen hangen boven mijn bed en aan de muur hangen twee echte vossen vellen, met kop en poten eraan. Wel lekker zacht en warm haha. Maar dat hebben we niet nodig, want de hut is warm genoeg en we hebben dekens voor een heel leger. De sneeuwscooters staan naast het huisje, dit is ook echt een hele gave winterplaats!

Arie, de andere Yvonne en ik hebben kookdienst vanavond en onderweg hebben we spullen gekocht voor een uitgebreide BBQ. Ja Sam zei: Go Nuts! Dat hoef je natuurlijk geen twee keer te zeggen. Voor 13 mensen hebben we zalm met citroen, biefstuk, kip, garnalenspies, groentenspies, maiskolfjes, aardappeltjes met rozemarijn, knoflook en creme fraiche en dan ook nog een salade en meloen. Kortom een feestmaal, mmm, ik eet zoveel als ik anders in twee dagen zou eten 😋.

Oja van te voren heb ik nog heel stoer hout mee gekapt en mee vuur gemaakt. Dat het uiteindelijk een beetje miezert mag de pret niet drukken.

De volgende dag rijden we naar Wrangell-St Elias National Park, het is weer wat langer in de bus. Maar stoppen wel voor mooie uitzichten onderweg. Bij een Visitor Centre zie je de afdrukken van dieren. Die van een Grizzly is echt enorm! Ook stoppen we nog bij oude spoor bruggen.

Wederom komen we bij een schitterende kampeerplek. Er zijn geen voorzieningen, maar ik sta met mijn tentje aan de rivier met de gletsjer en bergen als uitzicht. We slapen hier twee nachten en we gaan na het opzetten van ons kamp, meteen door naar Kennicott een oud mijnwerkersstadje aan de voet van de gletsjer. Leuk om zo via oude gebouwen en informatie een idee te krijgen van hoe het leven hier was ten tijde van de kopermijn.

‘s Avonds maken we nog een geweldige vlucht in een klein vliegtuigje over gletsjers, ijsvelden, canyons, de rivier en helder blauwe meren in het ijs. Wauw wauw wauw! Ik weet gewoon niet waar ik moet kijken en fotograferen, ik vergeet vooral niet te genieten. Zeker als ik via het fototoestel kijken wat misselijk wordt, besluit ik gewoon te kijken, te genieten en het allemaal in me op te nemen.

Wederom een topdag en morgen gaan we met zessen ijsklimmen, daar verheug ik me op!

Maar nu eerst lekker slapen, truste!