Mysterieuze landschappen, ijslands glooiend en eendjes in de mist!

25 juli 2023 - Álftavatn, IJsland

Mysterieuze landschappen, ijslands glooiend en eendjes in de mist!

Vanmorgen was het net droog toen we de tent moesten opbreken, dus dat was fijn. We beginnen de ochtend met een korte briefing van de dag en daarna krijgen we een warming up. Nou dat was wel welkom voor onze spieren, al rekkend en strekkend trekken we toch wat bekijks van de andere campinggasten 😅, maar lekker warm en soepel beginnen we in groepjes aan de laatste tocht. Als je snel loopt start je het laatst als je langzaam loopt hoor je bij het eerste groepje, zodat de groep uiteindelijk redelijk bij elkaar blijft. Wij starten in het midden, we lopen best door, maar ik wil natuurlijk ook veel mooie foto’s maken 😃.

We zetten onze gps-tracker aan en dan gaan we van start voor de langste tocht van de trail. Normaal doen ze deze in twee dagen, maar later lees je wel waarom.

We starten met het steilste gedeelte, we zullen in totaal 500 meter stijgen, maar we dalen tussendoor ook veel. Het landschap is betoverend mooi 🤩 en tegelijkertijd onwerkelijk dat we hier doorheen wandelen. Als je door dit feeërieke landschap wandelt, begrijp je wel waarom de IJslanders in trollen en elfjes geloven 🥰.  De gifgroene begroeiing steekt fel af tegen de zwarte lavavelden en de vele velden met glasstenen, waar we doorheen wandelen, zijn alleen hier op IJsland te vinden. Schitterend gewoon. De aarde is hier zeer in beweging en overal komen de rookpluimen met zwavelgeur je tegemoet 😵‍💫. Nee hoor wandelen hier is geweldig en de bewolking met mistvlagen maken het alleen maar mysterieuzer.

Na 12 km komen we aan op onze lunchplek, waar we buiten zelf onze lunch klaar maken.  Het is best fris, maar de toiletruimte is geen optie, want van de enorme zure lucht van de chemische toiletten sla je steil achterover. Helaas moet je hier ook water halen voor de lunch, dus neus dicht en doorbikkelen haha 😅. Oorspronkelijk zou hier een overnachting zijn, dus wij vinden het helemaal niet erg dat we nog 11 km moeten wandelen.

Na de lunch begint het te miezeren en de regenkleding komt goed van pas. Onze gids Kim had verteld dat we na de lunch door een glooiend landschap gingen lopen. Nou wij hebben blijkbaar een andere definitie. Want waar ik denk aan Oostenrijk met rustig geleidelijk stijgen en dalen, is IJslands glooiend steil omhoog en omlaag 😂. Onze gps tracker komt trouwens goed van pas, als er opeens dichte mist komt opzetten. Je loopt makkelijk verloren zo, omdat je de paaltjes niet meer kan zien. Soms zijn de paaltjes omgewaaid of afgebroken, dus opletten geblazen. De groep moet bij elkaar blijven en omdat ik snel de goede weg zag, mag ik voorop (Neelke heeft mij meteen omgedoopt tot Akela 😂 en ik voelde me net moeder gans met haar eendjes 🐥 haha).

Uiteindelijk komen we uit bij een rivier crossing, waar we onze waterschoentjes mogen uittesten. Het is een heel gedoe om je regenbroek uit te doen, broekspijpen af te ritsen, bergschoenen om te knopen en zo de oversteek te maken, maar avontuurlijk is het wel. Aan de overkant weer alles aan en dan nog 45 minuten lopen naar onze slaapplek. Deze ligt aan een schitterend meer, maar

eerst gaan we naar de bar waar het lekker warm en gezellig is. We kletsen volop tot aan de korte briefing voor morgen. Daarna tent opzetten, ‘koken’ en terug naar de warme bar 😅😂.

De tent hangt vol met sokken, handdoekjes en alles wat maar moet drogen, zelfs onderin de slaapzak worden dingen gepropt 😜. En dan wordt het tijd om te gaan slapen.

Liefs Yvx

1. Anneloes:
    25 juli 2023
    Gaaf joh! Veel plezier nog!
  2. Pap en mam:
    Prachtig die kleuren
  3. Ingrid:
    25 juli 2023
    Dat klinkt als een super vakantie! 😃
  4. Jeannebogaerts:
    Mooi hoor
  5. Von:
    25 juli 2023
    Prachtig allemaal…..behalve het weer dan….
    Lekker genieten joh!
  6. Claudia Profet Mulders:
    26 juli 2023
    Veel plezier Yvonne
  7. Yvonne:
    26 juli 2023
    Dankjewel allemaal, inmiddels is het weer bijgetrokken hoor! 😘