Foto’s met locals, vergane glorie en vrouwen aan de macht!

15 augustus 2023 - Bajawa, Indonesië

Foto’s met locals, vergane glorie en vrouwen aan de macht!

De ochtend hebben we lekker vrij, dus we ontbijten pas om 9.00 en gaan dan zelf op pad in Riung. Mijn grote camera vinden ze heel interessant, vooral de kinderen willen heel graag dat ik een foto van ze maak. Als ik een school passeer zijn ze al aan het oefenen voor de onafhankelijkheidsdag op 17 augustus. De schoolmeester vertelt dat ze bijna klaar zijn en of ik dan een foto wil maken. Natuurlijk wil ik dit wel en hij maakt ook een foto van mij en een groepsgenootje met de kinderen.

De wat oudere kinderen willen graag een selfie, ja dat is hier natuurlijk ook heel normaal 😊.

We lopen nog wat rond over de lokale markt en moeten regelmatig bukken, wat de locals dan weer erg grappig vinden.

Dan is het tijd om weer op pad te gaan naar het volgende dorpje Bajawa. Onderweg stoppen we nog bij een hotspring met de schitterende naam Soa hotsprings 😳🤣🤣🤣. Eigenlijk is het So’a maar dat vinden de meesten maar onhandig denk ik, want het kleine vliegveld heet hier ook Soa Airport hahaha. Volgens mij hebben we niets opgelopen 😅🤞🏻, hoewel dit een hotspring met vergane glorie is. Je moet over zand, stenen en boomstammetjes om in de bron te komen. Eruit is ook een onderneming omdat dan je voeten nat zijn. Ik hield me nog net overeind, maar dat scheelde niet veel 😬.

Het water is echt wel heet, maar als je even zit went het wel. Toch hou ik het na een kwartiertje wel voor gezien.

‘S avonds in Bajawa neem ik lekker een rustige avond op mijn kamer. Ik videobel wat met pap en mam, ik doe een wasje, neem een douche (ijskoud) en kijk een gedownloade film op Netflix, heerlijk zo’n avondje.

De volgende dag gaan we twee traditionele dorpjes bezoeken van de Ngada bevolking.

Deze liggen in een driehoek van vulkanen, een papa-, mama- en kindvulkaan. Gelukkig zijn deze niet actief en de Ngada gelooft dat de vulkanen over hun waken. Ze geloven hier in de natuur en brengen ook offers om Mother Earth tevreden te houden.

Hun opvallende symbolen - de ‘ngadhu’, een parasolachtig bouwsel van zo’n drie meter hoog en de ‘bhaga’, een miniatuurhuisje met een rieten dak - verbeelden de voortdurende aanwezigheid van hun voorouders.

Dit is een matriarch cultuur, dus de vrouwen zijn hier de baas 💪🏻😃. Ze weven hier mooie sarongs, riemen en armbandjes, die ze verkopen. Ik koop hier drie kleine armbandjes.

We lopen van het ene naar het andere dorpje door een Bamboe-bos. Dat doet deze reis wel goed, als we een tijdje in de bus hebben gezeten, dan is er altijd ruimte in de planning voor een wandeling. Als we weer in de bus zitten moeten we halverwege even wachten, omdat er enorme Bamboe wordt gekapt voor de aanleg van een nieuw huis. Met grote kapmessen wordt dit vakkundig gedaan en even later zijn we weer op weg naar ons hotel.

De middag en avond verloopt rustig, lekker effe wandelen door het dorpje en heerlijk een hapje eten in een klein lokaal tentje. Morgen vertrekken we naar Ruteng, het meest hooggelegen dorpje van de reis.

Liefs,

Yvonne x

1. Neelke:
    15 augustus 2023
    Soa hotsprings 🤣🤣🤣 dat klinkt wel heel hot inderdaad 😳.
    Heerlijk om te lezen, ik lig weer dubbel.
  2. Jeannebogaerts:
    Prachtige foto's
  3. Von:
    15 augustus 2023
    Prachtig verhaal en foto’s weer. Ik geniet fijn met je mee! 😂😂