Een palmboom beklimming, fotoshoot op de markt en onafhankelijkheidsdag!

17 augustus 2023 - Labuan Bajo, Indonesië

Een palmboom beklimming, fotoshoot op de markt en onafhankelijkheidsdag!

De eerste stop op onze reisdag naar Ruteng is bij een Arak-stokerij. Het is een ontzettend sterke drank en het ruikt en smaakt naar spiritus 😵‍💫. Nou lust ik dit normaal al niet, maar in de ochtend laat ik dit prima aan mij voorbij gaan. Het stookproces wordt goed uitgelegd door onze lokale gids Achoy, maar ik ben toch meer afgeleid door puppy’s, kinderen, een opa en een pasgeboren baby 😅😂. Dus geen idee hoe het proces gaat, maar een stoere vent klimt zo een palmboom in en haalt daar sap vandaan, wat schijnbaar dus weer te maken heeft met het stoken van Arak 🤷🏼‍♀️. Wij staan ons te verbazen hoe hij van de ene palmboom naar de andere oversteekt, zonder gezekerd te zijn en mét een sigaret in zijn mond! Zwaar onder de indruk zien we hoe die man met een volle emmer weer naar beneden klimt. We bedanken de familie en vervolgen onze reis.

Onderweg is het weer tijd voor een wandelingetje langs de rijstvelden en ook hier blijven de kinderen enthousiast. Eenmaal in Ruteng wandelen we met Achoy door het dorp en eindigen we op de markt. Volgens mij komen hier weinig toeristen, want iedereen vindt het geweldig dat we er zijn. We worden vaak op de foto gezet en sommigen filmen heel de groep die voorbij loopt. Een super schattig jongetje volgt mij de hele markt over en wil graag met mij op de foto én een high five ✋🏻. Op de markt verkopen ze van alles, maar vooral veel vis. Deze ligt er in alle kleuren en mate. Het is bijna verdwalen op de markt, maar dan is er altijd wel iemand die Engels praat en weet welke afslag de groep genomen heeft haha.

Nederland noemen ze trouwens Blanda (ik gok een verkorting van Hollanda).

In het hotel lekker opfrissen, daarna een klein hapje eten en we drinken nog wat in het hotel voordat ik ga slapen. Morgen naar Labuan Bajo, naar een luxe hotel met zwembad 😃

We vertrekken iets eerder vandaag, zodat we wat meer tijd hebben in Labuan Bajo. Maar het loopt een klein beetje anders, want vandaag is het onafhankelijkheidsdag in Indonesië 🇮🇩. Ze vieren sinds 1945 dat ze geen kolonie meer zijn van Nederland. Nu zou je denken dat je als Nederlander op deze dag je beter gedeisd kunt houden, maar niets is minder waar. Nadat we eerst de rijstvelden gezien hebben in de vorm van een spinnenweb (het is effe een klimmetje, maar dan heb je ook wat 😊), rijden we met de bus verder. Opeens zien we een soort optocht met fanfare, militairen, schoolkinderen en veel officiële mensen. We stappen uit en zijn zeer welkom op deze belangrijke viering. Een meneer in officiële kleding komt naar mij en drie andere vrouwen van de groep toe. We mogen kennismaken met een soort generaal en mogen bij hen in de buurt zitten/staan. We mogen foto’s maken en staan dichtbij het hijsen van de vlag en verschillende sprekers. We worden ook uitgenodigd voor het feest erna, maar we leggen uit dat dit helaas maar een tussenstop is. We wensen iedereen een fijne feestdag en dan vertrekken we weer. Wat een bijzondere ervaring! 😃

Na een koffiestop (voor mij cola stop 😅) met gefrituurde banaantjes met chocolade, rijden we weer verder. En ja hoor wat later zien we weer een viering, deze keer met traditionele kleding en zang. Ze doen een Cha chi fighting dance  en doen dit ‘to keep the spirit(s) up. Ook hier zijn we zeer welkom en moeten zelfs meedansen en met heel de officiële groep op de foto 😃. Wat maak ik toch bijzondere dingen mee zeg.

Als we iets later in de middag aankomen bij ons hotel met zwembad, gaan we daar meteen gebruik van maken.

Vanavond blijf ik lekker hier relaxen, morgen begint de driedaagse boottocht rondom de eilanden van Komodo en gaan we op zoek naar de varanen.

Op de boot verwacht ik geen WiFi, dus waarschijnlijk horen jullie over drie à vier dagen wel hoe schitterend het was 😃.

Liefs, Yvonne x

1. Ingrid:
    17 augustus 2023
    Wat een gave ervaringen daar!!
  2. Von:
    17 augustus 2023
    Super om mee te maken allemaal en wát een geweldige foto’s weer!
    Xxx
  3. Anne Marie:
    17 augustus 2023
    Herbeleef alles weer! Je schrijft het zeer beeldend. En de boottocht is geweldig! Tip: lekker bovenop de 'tafel' gaan slapen, in het ruim stukken benauwder.
  4. Yvonne:
    17 augustus 2023
    Ja ik slaap sowieso op het dek, want er waren geen hut plaatsen meer. Laat ik dat nou net niet erg vinden 😃😃
  5. Jeannebogaerts:
    17 augustus 2023
    Wat een super mooie foto's
  6. Ine:
    20 augustus 2023
    Leuk leuk!! En yep wij zijn blanda’s. Zo noemde ze mij bij mijn eerste vriendje thuis ook zo 😉. Hoop dat je lekker hebt kunnen relaxen aan het zwembad en je nu aan het genieten bent van die mooie boottocht. X
  7. Yvonne:
    21 augustus 2023
    Het zwembad was heerlijk en de boottocht was zeker genieten. Het blijkt dat Blanda eigenlijk ‘witte’ betekent. Een combinatie van blanke en Hollanda 😂.