Een dragqueen band, vissen met paarden en een feestelijke optocht!

21 augustus 2023 - Sumbawa Besar, Indonesië

Een dragqueen band, vissen met paarden en een feestelijke optocht!

Na een ontbijt met eieren, friet, een soort mcNuggets en rijst 😳😂 én nog een ochtend prachtig snorkelen vanaf een verlaten strand, varen we dan toch een kleine haven binnen van Sumbawa ons volgende eiland. De loopplank vanaf de kleine boot wordt gefabriceerd met losse planken en een paar sterke knieën van lokale mannen.

Sumbawa is echt een ander eiland met helaas ook heel veel rotzooi en plastic in dorpen en langs de kant van de wegen 🥲. In het oosten zijn de mensen het meest orthodox-islamitisch, maar behalve de kleding merken wij er weinig van. Ook hier trekken we veel bekijks en als we op zoek zijn naar een oud Sultanpaleis, zien we iedereen in feestelijke kleding voorbij komen. Er is een bruiloft aan de gang en ze willen graag dat wij komen kijken, nou daar blijft het niet bij want voor het het weten staat de halve groep met het bruidspaar op de foto 😅 en dansen we met de band die bestaat uit drie dragqueens 🤣. Iedereen wil weer op de foto, een groter verschil tussen ons kan er niet zijn. Dan bedoel ik niet alleen de lengte, maar vooral onze bezweette koppies met broeken en makkelijke wandelschoenen tegenover feestelijk geklede en opgemaakte mensen, hahaha. Maar zij vinden het allemaal even prachtig.

Van Bima rijden we door naar Sumbawa Besar, waar we onderweg nog stoppen bij zoutvelden, een plek waar ze met paarden de visnetten uit het water halen en we stoppen bij een uitkijkpunt.

Een goede lunchplek onderweg zoeken blijkt ingewikkeld, want ze gebruiken hier geen koelkasten en het ziet er vaak niet erg schoon uit. Dat is teveel risico voor onze westerse darmen en magen. Gelukkig heeft iedereen bij een winkeltje koekjes, chips, fruit en drinken ingeslagen, dus we kunnen wel vooruit.

We maken weer een wandelingetje door een dorpje dat langs een inham van de zee ligt. We zien zelfs dat ze een grote houten boot aan het maken zijn.

Wat later onderweg zien we een gekleurde optocht met volwassenen en kleine kinderen. Het lijkt wel een beetje carnaval 🥳, maar dan net wat anders hahaha. Omdat zij geen Engels spreken en wij geen Indonesisch komen we er niet goed achter waarom deze optocht is. Waarschijnlijk hoort dit nog bij de festiviteiten van de onafhankelijkheidsviering.

Na deze lange reisdag komen we aan bij ons hotel, waar we morgen een vrije dag hebben. Morgen maar eens bekijken waar ik zin in heb 😄.

Liefs,

Yvonne x

1. Dirja:
    21 augustus 2023
    Wat heerlijk weer om te lezen! Je maakt genoeg mee en je geniet volop🥰. Have fun nog!
  2. Jeannebogaerts:
    Wat is het er toch mooi
  3. Von:
    21 augustus 2023
    Prachtige foto’s weer. Zó fijn om mee te genieten….lekker verder genieten! Xxx
  4. Yvonne:
    23 augustus 2023