Een veerboot met koeien, een verborgen waterval en een luxe afsluiter.

24 augustus 2023 - Senggigi, Indonesië

Na een heerlijk relaxte dag ( boek lezen, snorkelen en videobellen met pap en mam), met schattige huisjes aan zee, is het tijd om naar het laatste eiland van onze reis te gaan: Lombok. We rijden eerst weer met de bus, wandelen wat onderweg, nemen daarna de veerboot (waarop ook een wagen met koeien erop staat 😃) en rijden het laatste stuk met de bus naar Tete Batu. Dit dorpje ligt aan de voet van de Rinjani vulkaan (de lokale bevolking noemt dit hun heilige berg) en hier verblijven we één nachtje. Morgen gaan we eerst nog wandelen in de omgeving en daarna rijden we door naar onze allerlaatste bestemming: Sengiggi.

De wandeling door de rijstvelden is schitterend. We moeten goed balanceren op de kleine paadjes van de velden, anders beland je in het water tussen de rijstplanten 😅. In rijtjes volgen we elkaar en zien we de locals hard aan het werk. De rijst wordt met harde klappen uit de plant geslagen en sommigen van de groep helpen even mee. Het is wel goed om je agressie kwijt te kunnen 😂, maar gelukkig heb ik daar geen last van. Helemaal zen loop ik over de paadjes. Je ziet via verschillende terrassen mooi de groeifases van rijst.

We gaan ook twee watervallen bezoeken, nou dat is een nog een behoorlijke uitdaging bij de eerste. We beginnen met een steile trap van bamboe en daarna is het klimmen en klauteren. Oja dit alles gaat op blote voeten, want dan zijn we aangekomen bij het water waar we tot de knieën aan in staan om het laatste stuk te lopen /klauteren. Au au de kleine scherpe steentjes in het water doen zeer aan de voeten, maar wie wat wil zien moet effe doorbijten 😬😅. Wel jammer dat de waterschoentjes al ingepakt in de bus liggen, die waren nu goed van pas gekomen 🙃. Nog een kleine steile klim over rotsblokken en dan zijn we er. Het is niet de grootste waterval, maar leuk is het wel. Dan gaat de tocht in omgekeerde volgorde terug en zien we eenmaal boven een groep aapjes spelen. Kijk dat is natuurlijk weer een mooie bonus.

Vanaf hier splitst de groep zich, ik loop bij de groep die nog verder door loopt naar de tweede waterval (ook mooi met turquoise water) en door het Black Monkey Forrest. We hebben geluk want een groep apen zit dichtbij in de bomen. We lopen terug naar een klein dorp waar een heerlijk Indisch buffet voor ons is gemaakt 😋. Na de lunch gaan we achterop een pick up truck staande, keihard terug naar ons hotel. De themesong van Indiana Jones wordt enthousiast gezongen en lachend komen  we aan bij de bus.

Nog een korte stop bij een voormalig (lees vervallen 😅) zomerpaleis en dan zijn we bij onze heerlijke laatste en luxe hotel waar we drie nachten verblijven. Het uitzicht is goed, het eten heerlijk, de cocktails smaken uitstekend, dus de vals zingende band is niet zo erg 😂😂😂.

Morgenochtend een fietstochtje en daarna heerlijk relaxen 😃. Tot morgen!