Inslaan voor oud en nieuw, een luxe tent en ... vier van de big five op één dag!

31 december 2019 - Nationaal park Kruger, Zuid-Afrika

We rijden vandaag naar het Krugerpark waar we drie nachten blijven én oud en nieuw gaan vieren. Dus onderweg wordt er bij een grote shoppingmall van alles gekocht, waaronder de ingrediënten voor Springbokkies (dit is een bekend shotje in Zuid Afrika). De mintlikeur (onderin) stelt het gras voor en de Amarula het bokje. Nou volgens mij is dit een afschuwelijke combi, maar wie weet 🥴.

Het valt nog niet mee om champagne te kopen, want ik krijg alleen korting met een lokal card die ik natuurlijk niet heb. Het is een kwartier en twee managers later 😂😂😂, maar dan heb je ook wat. Gelukkig wordt er ook genoeg eten gekocht voor onze oudjaars-braai.

Door naar onze prachtige kampeerplek met leuke tentenhuisjes, compleet met klamboe en buitendouche. We zitten aan de rand van het Krugerpark, dus de omgeving van de camping is afgezet met grote hekken voor onze veiligheid.

Na de spullen afgezet te hebben gaan we heerlijk relaxen bij het zwembad, dit is het echte vakantiegevoel 😎☀️⛱.

In de avond gaan we op Sunset gamedrive, waar we veel Impala’s (de MacDonalds van de roofdieren) zien. Ook zien we Wildebeast, Waterbokken en Nijlpaarden. Na een mooie zonsondergang 🌅 bij de Nijlpaarden, rijden we terug in het donker. Met felle lampen schijnen we opzij om te kijken of we nog wat zien. Voor ons stopt abrupt een Jeep en ja hoor ligt daar gewoon een mannetjes leeuw op 30 meter van ons te slapen. Nou ja ... hij houdt ons stiekem wel in de gaten en ligt af en toe (very unimpressed) zijn hoofd op 😉. Zo dit was een geweldige afsluiting van de dag.

De volgende dag vroeg op voor een Gamewalk met badass rangers. Zo als de naam al zegt we gaan wandelen tussen het wild 😳. Onze rangers dragen grote shotguns, maar stellen ze ons gerust, deze hebben ze nog nooit hoeven te gebruiken. En van de 1000 walks is er maar 12x een uitval naar een groep gedaan. Hopelijk zijn wij niet ‘lucky number 13!’ Na duidelijke instructies die ten allen tijde moeten worden opgevolgd, gaan we alert op pad. Na 15 minuten wandelen worden we dringend verzocht om door te lopen en de ranger te volgen. Aan de zijkant zo’n 20 meter bij ons vandaan zien we enorme buffels lopen. Nee geen tijd voor foto’s eerst in veiligheid een heuveltje op. Dit zijn vrijgezelle mannetjes en die deinzen voor niets terug, ze hoeven ook geen kleintjes te beschermen. Van een afstandje kunnen we nu deze kolossen bewonderen. We houden elkaar in de gaten en zo lang wij blijven staan (niet naar voren want dat betekend aanvallen én zeker niet naar achteren want dan wordt je prooi), gebeurt er niets. Onze rangers blijven super kalm en gefocust en leggen de dingen goed uit. Nu ik het zo typ vind ik het eigenlijk nog veel spannender dan op het moment zelf 🤨. Na twee uur wandelen door de bush komen we terug. We zien veel kleine beestjes, een pootafdruk van een Wilde Hond en wat botjes en een schedel. Als we terug bij onze veilige kampeerplek zijn, liggen de buffels van vanochtend in de waterhole aan de andere kant van het stroomhek te relaxen.

Even opfrissen, want het is inmiddels bloedheet geworden en dan door met onze truck voor een full day Game drive. Het eerste uur zien we helemaal niets 😳!! Voor de lunch wat verschillende bokjes, maar dat was het. Sommigen waren door de warmte zelfs even ingedommeld haha. Ja speuren tussen al het struikgewas kan best vermoeiend zijn. We grappen dat al dieren vast in de rij staan van de oliebollenkraam, voor het feest van vanavond 😂. Nou na de lunch zijn ze allemaal weer terug hoor! Het begint meteen goed met een leeuwenpaar, daarna volgen wildebeast, impala’s, zebra’s met jonkies en onze chauffeur spot ook nog twee gigantische neushoorns 🦏🦏 (in de verte) die onze kant op komen lopen. Op één foto staan drie diersoorten bij elkaar, super cool! We zien ook nog veel olifanten van heel dichtbij met kleintjes én op de valreep zien we ook nog giraffen!! 🦒Wow ja wat boffen we weer! Als ik na een toiletstop het huisje uitkom en oversteek naar de bus, staat er een grote olifant op 50 meter afstand te kijken. Snel de bus in en dan terug, want we zouden bijna vergeten dat het vanavond oudjaar is!!

Na wat relaxen en een douche zijn we er klaar voor, laat de braai, de springbokjes en het feest maar beginnen!

Ik wens iedereen een geweldig oud en nieuw en tot in 2020!

Veel liefs,

Yvx 😘

1. Anneloes:
    31 december 2019
    Dat wordt een jaarwisseling om niet te vergeten! Geniet van de rest van je reis en ik zeg Proost (met een springbokkie😉) op 2020!
    Groetjes Anneloes
  2. Pap en mam:
    31 december 2019
    Wauw, wat een verhaal weer. We kijken al uit naar de foto's. Geniet nog van je laatste dagen. Een héérlijk uiteinde en een geweldig 2020. Dikke 💋
  3. Jeannebogaerts:
    31 december 2019
    Wat een verhaal super leuk. Dit is een unieke oud en nieuwjaar viering.Geniet ervan en alvast de beste wensen met veel reisplezier en heel veel gezondheid voor het nieuwe jaar
  4. Wilma van der Velden:
    31 december 2019
    Wat een heerlijk avontuur Yvonne, ik lees het met plezier. Een gelukkig nieuwjaar voor jou!
  5. Ingrid:
    1 januari 2020
    Gelukkig nieuwjaar daar tussen alle dieren!!
  6. Ine:
    1 januari 2020
    Dat is nog eens een oud en nieuw zeg!! Tussen al die “lieve” dieren.. ben wel blij dat je gisteren een foto en een appje stuurde nu ik dit spannende verslag heb gelezen.. 😚