Snorkeling , komododragons, eat, repeat!

20 augustus 2023 - Komodo National Park, Indonesië

Snorkeling , komododragons, eat, repeat!

Wat een heerlijk leven is het rondom de Komodo eilanden!

Het is met volle teugen genieten, want de ene snorkel 🤿 locatie is nog mooier dan de andere. Soms snorkelen we direct vanaf een kleine boot, maar ook vanaf een steiger of een verlaten strand. Wauw wauw wauw wat veel gekleurde vissen zien we hier weer. Vaak zit je er zelfs tussen. Een uurtje snorkelen vliegt dan ook heel snel voorbij.

De eerste dag gaan we ook naar Rinca- island, waar we met lokale gidsen op zoek gaan naar de Komodo varanen. Op dit eiland zien we vooral vrouwtjes, zij blijven bij het nest met eieren. Het zijn wel indrukwekkende dieren en ze zijn sneller dan je denkt. Onze gidsen hebben een grote houten stok met een tweesprong op het einde. Dit is de enige bescherming (en losse stenen 😅), want de Komododragon is een bedreigde diersoort. Als we bij een mooi uitzichtpunt staan, bedenkt een varaan dat hij ook bij ons wil staan. We zien meteen hoe snel ze zijn en we worden naar een verhoging gebracht waar we veilig foto’s kunnen maken. Hoewel we even later als de varaan in de relaxstand ligt, gewoon op de foto kunnen 😳😂. De wandeling naar beneden is prachtig en bij het educatie centrum koop ik nog een mooi houtsnijwerkje van een varaan 😃✅.

Op de boot staat elke keer dat we terugkomen een lunch, diner of lekker tussendoortje klaar, mmm. We worden hier goed verwend. Als we ‘s avonds tijdens de zonsondergang ook vliegende honden 🦇voorbij zien vliegen tegen een roze/oranje achtergrond én een sterrenhemel met Melkweg zien, is de eerste fantastische dag compleet.

De volgende ochtend staat na het ontbijt meteen snorkelen bij Pink Beach op het programma. We zien veel hagelwitte stranden, maar dit strand is roze omdat het koraal hier vuurrood is en de korreltjes vermengen zich met het zand. Er zijn vanaf de boot door ons al dolfijnen, een manta en een schildpad gespot en op weg naar het strand zien we nóg een schildpad voorbij zwemmen. Helaas tijdens het snorkelen niet, maar genoeg ander moois.

Na het snorkelen gaan we naar Komodo Island, dit is het grootste eiland, maar veel minder toeristisch. We zijn dan ook de enige boot in het haventje en de enige groep bij de gidsen voor weer een Komododragon ‘speurtocht’. Als we van de steiger afkomen, staan er meteen twee gidsen die ons snel een omheining binnenloodsen. We komen er snel achter waarom, want rondom deze omheining liggen vier mannetjes varanen. Één ervan schijnt behoorlijk agressief te zijn en reageert meteen op snelle bewegingen. Met vier gidsen én duidelijke instructies gaan we ze toch buiten bekijken. Op afstand kunnen we ze bewonderen en gelukkig blijven ze daar. We wandelen in een colonne met de gidsen verspreid over de groep. We zien onderweg wel een ‘babyvaraan’ van ongeveer twee jaar oud, deze houdt zich schuil voor de grote mannetjes, want anders wordt ze opgegeten. We zien ook nog herten, aapjes en een waterbuffel, maar geen grote varanen meer. Wel mooie orchideeën die groeien op de bomen. Als we weer terugkomen bij het begin, heeft de agressieve varaan de voorste van de groep meteen in de gaten en komt wat snel naar voren. Met een paar grote stenen maken de gidsen hier meteen korte metten mee en druipt hij af. Omdat ik wat verder in de rij liep (en een hertje aan het fotograferen was 😂) heb ik het ‘spektakel’ gemist, maar dat vind ik helemaal niet erg.

Na de lunch op de boot gaan we meteen varen op een zeer onstuimige zee. Ik kan meteen mijn polsbandjes tegen zeeziekte uitproberen 🤢 en gelukkig werken ze. Voor de zekerheid ben ik wel op het dek op een ligbedje gaan liggen en uiteindelijk val ik in slaap, net zoals veel anderen.

Daarna zijn we helemaal klaar voor onze volgende snorkelsessie 🤿 en laat ik dit keer  nou net een dolfijn onder water zien zwemmen. Supersnel ging die! Wat een gave beleving zeg. De stroming staat hier flink, dus de flippers komen goed van pas. Als we terug moeten snorkelen naar de boot zit een groepgenootje bijna op een reuzemanta, zij schrikt zich kapot, jammer genoeg zijn wij te laat om deze te zien. Zo krijgt iedereen zijn eigen snorkelmomentjes 😃🍀.

De avond verloopt rustig met wederom een heerlijk diner. Af en toe zien de kamers beneden een kakkerlak, maar gelukkig slaap ik op het dek 😅.

Liefs! Yvx

1. Pap en mam:
    Wat een belevenis weer. Prachtig 😍
  2. Ingrid:
    Wat geweldig zeg!!! 🤩🤩
  3. Neelke:
    20 augustus 2023
    Uhm... en wat als zo'n varaan jou nou wel te pakken krijgt? Ben je dan net als de baby-varaan de Sjaak???
  4. Jeannebogaerts:
    20 augustus 2023
    Wat een avontuur beleef je elke dag opnieuw
  5. Von:
    20 augustus 2023
    Geweldig weer! Prachtig om mee te maken!
  6. Yvonne:
    20 augustus 2023
    @Neelke: jep, dan ben je ook de Sjaak. Hij eet je niet op, maar door de bacteriën zul je het waarschijnlijk niet redden. Dus …
    Vandaar 4 rangers en veel stenen op het eiland haha.
  7. Neelke:
    21 augustus 2023
    Oke oke, daar helpt schoon-zonder-water-en-zeep vast niet tegen 😂
  8. Ine:
    23 augustus 2023