Glacier, glamping, bearspray, windkracht 10 ... en een verstopte Eland.

25 juli 2019 - Bozeman, Montana, Verenigde Staten

Na ruim vier uur rijden komen we aan in Glacier National Park, onderweg veranderde het landschap continue, dus we vermaakten ons prima! Met een volle koelbox en van alle gemakken en snacks voorzien, kunnen we bijna door voor Amerikanen (gelukkig niet qua postuur, maar we moeten nog even, wat niet is kan nog komen haha).

We kamperen bij Glacier in een luxe tent, met een mega bed, dikke dekens en fluffy handdoeken.

Gesetteld in onze tent, hadden we tijd over om al een klein kijkje te nemen in dit grote National Park. Maar eerst op zoek naar bearspray, want zonder mogen we het park niet in. Toen Dirja heel intelligent opperde: “moeten we ons hier mee insmeren?”, lag Yvonne helemaal in een deuk (het is namelijk een soort van pepperspray 😂). Voor $35,- zijn we bearproof, wat een koopje! Yvonne is hoofd-bearspray, Dirja heeft weer andere taken. Dit gingen we meteen uittesten, geen beer gezien, het zal wel werken haha.

Na een korte wandeling in de hitte, zaten we heerlijk op een terrasje met een lekkere salade en huisgemaakte Huckleberry Lemonade.

Eenmaal terug bij de tent brak de pleuris uit, veel regen en knetterend onweer, kortom een heerlijke verkoeling. De trein die ‘s nachts om het uur, vijf keer keihard toeterde, waren ze helaas vergeten te vermelden in de brochure 😳.

Om 8.00 waren we startklaar om Glacier te gaan verkennen. Ons plan voor deze dag hadden we al helemaal uitgestippeld, maar de natuur en een State Trooper hadden andere plannen met ons.

Na een prachtige route over ‘Going-to-the-Sun-road, kwamen we na verschillende schitterende stops en viewpoints aan bij een andere ingang van het park. Hier werden wij en velen met ons, tegengehouden door een State Trooper. Alleen op reservering (lees hotelgast) mocht je dit stuk van het park in. Weg Iceberg wandelplan, nou we weten ook niet of erg nog ijsschotsen te vinden waren, want inmiddels waaiden we bijna letterlijk omver. Een selfie maken en het in- en uitstappen van de auto was een hele uitdaging. Met windkracht 10 en piepende bandjes, gingen we door naar plan B, want de Lonely Planet hadden wij uit ons hoofd geleerd 😉.

Op naar Two Medecine Lake, waar genoeg wildlife te vinden zou zijn. Tenminste als ze geen verstoppertje met ons hadden gespeeld.

In een onstuimig landschap met prachtige bergen en bloemetjes, waaien we zo onze trail op. Meteen komt een man ons vertellen dat er een Eland 10 min verderop in een meertje staat. Wij gaan er in volle pas erop af, Yvonne voorop want ja hoofd-bearspray en Dirja kletst honderduit, daar kan geen bearspray tegenop. Bij het meertje speuren we alles af, maar geen Eland. Wat teleurgesteld liepen we weer verder. Het waaide nog steeds keihard, waardoor er wat miscommunicatie ontstond. Terwijl Yvonne een boom hoort knakken met veel kabaal, komt Dirja licht panisch aangelopen: “doorlopen er zit een Eland vlak achter ons!” Waarop Yvonne vraagt: “heb je em gezien dan?” “Nee, ik hoorde iets”, zei Dirja. Nu begon het misverstand, wat later pas duidelijk werd. Yvonne liep te ver voor Dirja om hetzelfde te horen, dus zei Yvonne: “Nee joh, dat was een boom”. Dirja was meteen gerustgesteld en vrolijk liepen we verder. Totdat we bij een waterval  een man tegenkwamen, die net een gigantische vrouwtjes eland op zijn pad was tegengekomen, hij was zich kapot geschrokken. Ter verduidelijking, er was maar één pad!!! 😳Dirja maakt meteen het geluid wat ze gehoord had, waarop Yvonne reageerde dat dat toch echt geen boom was! Waarschijnlijk stond de Eland vlak naast ons in het struikgewas. Ja en dan moeten we nog terug, op hetzelfde pad. Dirja blijft de eland geluiden maken ... Yvonne hoopt dat dit geen lokroep is 😂. Gelukkig zien we op de terugweg alleen schattige Pika’s (fluffy potatoes) en Eekhoorntjes.

Na deze toch nog spannend geworden wandeling, rijden we via een andere prachtige route terug naar onze tent.

We sluiten de dag goed af, met pizza en een biertje.

Over twee dagen zitten we in Yellowstone, met genoeg dieren voor nieuwe avonturen!