Van San Agustín naar Popayán: Mysterieuze beelden, shaken not stirred en vergane glorie.

6 augustus 2022 - Popayán, Colombia

We beginnen onze dag bij parque archeológico in de buurt van San Agustín.

Hier staan mysterieuze beelden die door de Indigenos (oorspronkelijke bewoners) zijn gemaakt ergens tussen 0 en 900 na Chr.

Het is een prachtig park waar veel rust van uitstraalt, ze noemen het hier ook Chicha Patcha (het paradijs). De beelden staan vaak voor Tombes waar belangrijke mensen uit het verleden begraven liggen. Elk beeld met verschillende afbeeldingen (dieren, sieraden, voorwerpen), zegt iets over de persoon. Onze gids Juana weet mooie en interessante verhalen en de tijd vliegt.

Na een korte stop bij de supermarkt gaat onze monstertocht beginnen. Niet dat het ver is hoor (120 km), maar het grootste gedeelte is niet verhard en zit vol met gaten.

We hobbelen en schudden urenlang met 10 km/h door het schitterende natuurpark Puracé. Dit gebied was 6 jaar geleden nog in de handen van de FARC en zij hielden bewust deze weg slecht. Bij één stop zien we onder in de rivier de oude brug liggen, die jaren terug door de rebellen is opgeblazen. Het gebied is arm dus het aanleggen van een betere weg kost tijd, toch zie je onderweg al wel stukjes van de wederopbouw. We maken ook nog een stop bij bijzondere kleine bomen, waar onze gids een klein offer brengt aan Patcha Mama (moeder natuur) voor een fijne en veilige reis. Een mooi gebaar, dat hij elke reis wel een keer doet.

Shaken not stirred 😅 komen we ‘s avonds om 19.00 aan in Popayan, een voormalig koloniaal stadje. Als we de volgende dag door de stad slenteren zie je goed hoe prachtig alles geweest is. Nu is het meer vergane glorie, maar de stad is levendig en vrolijk, tenminste de binnenstad. Er wordt van alles verkocht op straat van fruit en sieraden tot loterijkaartjes en koffie die gezet wordt in een Jeep die omgebouwd is als een heus koffiewinkeltje. Op het grote plein komt iedereen bijeen om te kletsen, genieten van de schaduw en muziek. Er staan verkopers met bellenblaas waar kleine kinderen verrukt doorheen rennen, een man laat zijn ezel en lama uit op het gras en een dansgroep doet rek- en strekoefeningen en poseren voor foto’s. Het is geweldig om hier een uurtje te zitten en je ogen uit te kijken 😊.

Aan de rand van het dorp ligt een kleine berg, waaronder een piramide verborgen ligt, waarschijnlijk zoiets als Chitzen Itza. Het is niet duidelijk waarom dit bijzondere bouwwerk verborgen blijft, maar zoals met veel dingen hier zal het met politiek en geld te maken hebben. Als je de ‘berg’ wil beklimmen, dan moet je dit voor half 5 doen en minimaal in een groepje van drie ivm de criminaliteit hier. Als we met drieën water gaan halen, wordt er extra benadrukt door de lokale bevolking om goed op je telefoon te letten. Je valt natuurlijk goed op als toerist, dus als we naar boven lopen worden we al in de gaten gehouden. Als ze merken dat wij ze ook in de gaten houden, laten ze ons met rust. Toch blijven we alert als we foto’s maken van het mooie uitzicht en we blijven niet lang rondhangen. Eenmaal beneden lopen we naar marktkraampjes en in een lokaal winkeltje koop ik (hoe anders ook 😂) een tas. De andere twee kopen ook souvenirs en daarna gaan we door naar het leuke plein om nog even van het zonnetje en de mensen te genieten.

In de avond eten we een heerlijk streekgerecht : limoen kip 😋, waarbij we plastic handschoentjes krijgen voor het kluiven haha. Super handig!

De avond wordt gezellig afgesloten in een kleine pub.

Morgen verder op reis naar Armenia en de koffiedriehoek.

Liefs! x

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Amy van Pelt:
    6 augustus 2022
    Alleen al door die titels steeds wil je het verhaal gaan lezen, grappig!!
    En je lama en ezel uitlaten 😂, weer eens wat anders dan een hond.

Geniet van al dat moois én lekkers en wees ook voorzichtig!!
    X Amy
  2. Anneloes:
    6 augustus 2022
    Blij dat je het naar je zin hebt! Veel plezier nog!

Groetjes Anneloes
  3. Pap en mam:
    6 augustus 2022
    Wat een afwisselende reis. Een mix van cultuur en natuur. En een gratis workout in de bus.
    Blijf genieten en pas goed op jezelf.
    Dikke kus p&m
  4. Yvonne:
    7 augustus 2022
    Ja Amy die titels zijn kleine cliffhangers haha.

Het klinkt soms spannend, maar onze gids is een local en hij weet precies wat wel en niet kan. Ik volg dit braaf 😃.
  5. Ine:
    7 augustus 2022
    Hi!! Weer een echt Yvonne verhaal.. je bent er duidelijk van aan het genieten. X
  6. Von:
    7 augustus 2022
    Ik kan echt mee genieten van je verhalen en prachtige foto’s. Was benieuwd hoe het daar was na de periode FARC maar zo te lezen en zien een aanrader voor een mooie reis. Blij dat ik foto voor foto kan kijken…..😉 ik wacht met spanning op het volgende verhaal. Groetjes en liefs van mij. Be safe!!
  7. Yvonne:
    7 augustus 2022
    Leuk dat jullie zo mee genieten! X