Saloons, gokken, goudkoorts ... en iets met een teen!

22 juli 2018 - Dawson City, Canada

Saloons, gokken, goudkoorts ... en iets met een teen!

Hoe grappig begint onze trip van Tok naar Chicken Alaska, ja dat krijg je niet verzonnen 😉. Chicken is maar heel klein, maar je kunt hier van alles kopen met Chicken erop. Ik koop er een mooi houtsnijwerkje van een wolf.

Op weg naar de grens van Canada komen we twee keer kariboes op de weg tegen, die een tijdje voor ons busje uithollen. Als we voor de grens staan kijken naar deze beesten, maken we ons een beetje verdacht. Gelukkig kan onze gids het uitleggen en gaan we zonder al teveel problemen de grens over. Één van de groep laat nog wel net voor de grens zijn paspoort in de bus vallen 😬maar ook deze wordt redelijk snel terug gevonden en de mevrouw van de douane is gelukkig niet al te streng.

Tijdens wat korte stops krijgen we al het western gevoel, door de ‘gebouwen’. En als we na een lange reisdag in Dawson City aankomen is dit beeld compleet.

Je lijkt hier terug in de tijd van de goudkoorts, saloons en gokken te gaan.

In hoogtijdagen waren hier wel 35.000 fortuinzoekers, nu wonen er nog maar 1.300 mensen in dit gebied. In Dawson City wonen nu nog maar 120 mensen 😳. De mensen lijken óf op stereotiepe ruige, tanden missende, baardmannen óf je ziet inheemse stammen, zoals Native Americans (nou ja Canadees dan) of Unuit.

Het is een bonte kermis op straat en het is druk, er is namelijk een muziekfestival gaande. Dat klinkt in ieder geval erg gezellig en levendig.

We krijgen een stadstour, compleet met actrice in jaren 20 stijl. We bezoeken een bank, het postkantoor, een saloon en een gokhal. Hier wordt uitgelegd hoe het er vroeger aan toe ging ten tijde van de goudkoorts. Een leuke manier om zo de geschiedenis te beleven.

De volgende dag doe ik het lekker rustig aan, eerst uitslapen, want ik heb een heerlijk bed in ons Bonanza motel. Daarna met Mariska op pad in het dorp en we steken met de ferry de rivier over om een gestrand schip van vroeger te bekijken. In Dawson City zelf kijken we bij een inheemse band, die in traditionele kleding allerlei dansen uitvoeren. Ik zou er zeker geen cd van kopen, maar leuk om te zien is het wel.

‘s Avonds gaan we na het eten naar de meest bizarre traditie ooit. Je kunt hier je ‘Sourtoe’ certificaat halen. Je kunt het googlen, Dawson City - Sourtoe. Je bestelt een glas Whiskey, Tequila of Vodka en daarin wordt jawel ... een echte teen gestopt, iiieeuuww. Dit drankje drink je op en de teen moet je lippen raken 🤢🤮.

Het is dus een echte teen hè, niets nep, het is een teen die er afgevroren is, vandaar dat deze zwart ziet. Echt heeeel smerig, mij niet gezien hoor. Drie dames van onze groep zijn zo dapper, of gek het is maar net hoe je het bekijkt, om dit te doen. Kortom volgens mij hebben jullie nu wel een beetje een idee in wat voor raar stadje we beland zijn.

Morgen naar Whitehorse waar ook de goudkoorts was, ben benieuwd of dit net zo maf wordt.

Yvx

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Pap en mam:
    23 juli 2018
    Apart zo'n stadje maar leuk om te zien en gadverderrie wat een bizar drankje. Hoef ik ook niet brrrr. Geniet ze nog.xx
  2. Yvonne:
    23 juli 2018
    Ja vies hè! Je kon hier ook goudzoeken, maar dit heb ik al eens gedaan in Australië. Vandaar een relaxdagje, heerlijk en het is wel 28 graden nu. Heel wat anders dan in het begin.
  3. Nettie:
    23 juli 2018
    Ik zou er ook voor kiezen om van de zon te genieten. En dan met een lekker koud pilsje in plaats van dat vieze drankje 🍺
  4. Suus:
    23 juli 2018
    Ach met al die alcohol is die teen vast goed ontsmet ;). Leuk om je belevenissen te lezen. Wij zijn intussen op terugreis! X
  5. Ine:
    23 juli 2018
    Yeah 28 graden. Dat is even fijn zeg.. Maarre die rare fratsen met die teen, laat maar zitten. Enne ik vind je toch wel dapper :).
    x
  6. Noortje:
    Lieve tante Yvonne, ik mis je heel erg. 😍😜👍🏼🐹🐰
    We gingen ook nog naar het E3-strand vandaag. 🏊🏻‍♀️🚣🏼‍♀️🏖💦☀️🏝
    Groetjes van Cato 🙋🏽‍♀️👱🏼‍♀️
  7. Yvonne:
    23 juli 2018
    Lieve Cato, ik mis jullie ook hoor! Fijn zo’n heerlijk dagje aan het E3 strand 😎⛱.

Suus, fijne terugreis!

Ine, ja heerlijk warm hier, voor jullie ook genieten thuis of is het te warm?

Nettie, idd liever een lekker drankje 😃

Yvx
  8. Anneloes:
    24 juli 2018
    Ik zeg: proost!😁
    Bijzondere tradities.....
    Geniet van de warmte en nog veel plezier!

Liefs anneloes